HomeInspiratieChristian BoumaStudio C ArchitectenProjectenContact
08/01/2018

Leerlingen denken mee met Studio C Architecten over bouw Technasium

Doorgaans bouwen architect en aannemer een schoolgebouw volgens het programma van eisen van het schoolbestuur. Bij het Technasium Ulenhof in Doetinchem ging dat anders. Leerkrachten maar vooral leerlingen werden actief bij het ontwerpproces betrokken.

Als je erover nadenkt is het eigenlijk heel logisch om de ervaringen en wensen van de uiteindelijke gebruikers mee te nemen in het ontwerpproces. Zeker als het gaat om een technische school voor voortgezet onderwijs. Daar zijn leerlingen immers gek op techniek, ontwerpen en bouwen.

Centraal blok

Het Technasium en Studio C Architecten zijn uitgekomen op een ontwerp waarbij de technische ruimte centraal staat in het ontwerp. Dit is immers de belangrijkste ruimte in de school. Optimaal gebruik van de ruimte, geluidsabsorptie en afzuiging waren belangrijke criteria bij het ontwerp van dit centrale blok. Daaromheen zijn de klaslokalen gesitueerd. De werkzaamheden aan de school vonden tussen 2014 en 2016 plaats.

Leerlingen

Samen met de leerlingen heb ik rond de verbouwing een ontwerp en onderzoekproject georganiseerd. Daarbij heb ik van de leerlingen diverse idee├źn overgenomen. Zo is er door hen een klaptafel ontworpen die in de muur verdwijnt. En een collegebank die eenmaal omgedraaid als werktafel gebruikt kan worden. Ik vond het een ongelooflijk leuke ervaring om op deze manier te ontwerpen. Mede door de co-creatie is het nieuwe Technasium een groot succes geworden.